Thoughts for Food

Undgå usunde faldgruber i hverdagen

0

Når sommeren nærmer sig, er der mange af os danskere, der får lyst til at lægge vinterens tunge mad bag os og forsøge at spise sundere, inden vi smider de lune trøjer og hopper i mere sommerlige gevandter. Faktum er bare samtidig, at rigtig mange af os føler, at vi spiser sundt, men uden at kunne se resultaterne af det på os selv. Og hvorfor så det? Grunden kan være, at vi til trods for gode intentioner og ihærdige forsøg kommer til at falde i usunde faldgruber i løbet af dagen. Ofte uden at tænke over det, eller fordi vi simpelthen er uvidende om, hvad maden faktisk indeholder. Men hvad er det præcis, vi skal undgå, og hvad kan vi eventuelt erstatte de små syndere med?

Tilbehør til kaffen

Danskerne er som nation store kaffedrikkere. Kaffe er i sig selv en drik med et meget lavt energiindhold, som du grundlæggende ikke skal bekymre dig om at drikke et par kopper af om dagen. Til gengæld kan man hurtigt – og uden videre tanke – få tilføjet rigtig meget næring til sådan en kop varm kaffe. Både tilføjelsen af mælk, sukker og fløde kan løbe op i rigtig meget ekstra energi i løbet af en dag – særligt hvis man drikker mange kopper. Hvis du ikke føler, at du kan undvære mælk eller sukker i kaffen, vil et råd være enten at skære ned på mængden af disse eller søge alternativer såsom sødetabletter. Dette kan potentielt spare dig lidt på kalorie-kontoen i løbet af dagen.

De ekstra ting på salaten

Når man vælger en salat til frokost, er det nemt at tro, at man har taget det sunde valg. Det er dog ikke nødvendigvis helt sandt. Selve grøntsagerne og eventuelt det kød, du vælger i salaten, vil ofte være forholdsvist sundt og nærende – men hvor kommer faldgruben så ind? Ofte er det i tilbehøret. En salat kan ofte være kedelig uden en eller anden form for dressing. Disse dressinger indeholder desværre bare i de fleste tilfælde rigtig mange ekstra og unødvendige kalorier, som du så topper din ellers sunde salat med. Andre faldgruber i salatbaren kan være toppings. Nødder, avokado eller ost såsom feta virker som lækre og tilforladelige tilføjelser til din salat, men kan på samme måde som dressingen enormt hurtigt få kalorieindholdet til at skyde i vejret. En ide til at gøre måltidet lidt sundere vil derfor være at forsøge at begrænse, hvor mange toppings du fylder på din salat, og i stedet for de fuldfede dressinger vælge en smule olie/eddike-dressing eller bruge citronsaft til at give smag.

Bare et lille stykke

Rigtig mange arbejdspladser har en kultur med, at når vi skal forkæle eller fejre hinanden internt, er det i form af slik eller kage. Og selvom man tænker, ”jeg tager kun et lille stykke”, kan den slags beslutninger enormt hurtigt løbe op i mange kalorier, hvis der fejres ofte nok. En løsning på dette kan i stedet være at tage et stykke frugt, der stadig smager sødt, men som giver større mæthed på grund af fibre, vitaminer og mineraler. Man kan eventuelt foreslå, at arbejdspladsen får en frugtordning såsom den fra frugtkurven.dk. Hjemmesiden frugtkurven.dk leverer forskellige typer af frugtkurve, der kan tilpasses den enkelte virksomhed. Hvis du eller din arbejdsplads som helhed ønsker at erstatte kager og slik med frisk frugt, er frugtkurven.dk en oplagt mulighed for dette.

Skriv en kommentar

Din mailadresse bliver ikke offentliggjort.