Thoughts for Food

Spis dig slankere med den rigtige kost

0

Man siger jo, at man er, hvad man spiser – og det er man i virkeligheden også. Naturligvis gælder det ikke i bogstavelig forstand, men hvis du fylder din krop med fedt- og sukkerholdige madvarer, og du ikke giver den de vitaminer, den har brug for, vil du højst sandsynligt kunne mærke det på dit helbred eller på badevægten. Derfor har rigtig mange danskere også et ønske om at leve sundere – både for at blive sundere, men også for at blive slankere. Det er dog bestemt ikke så let, som det lyder. Hvis du skal spise anderledes end normalvis, er der nemlig nogle helt grundlæggende vaner, der skal brydes med, og det er bestemt ikke nemt. Af samme grund er der også rigtig mange, der hopper med på diverse slankekurer med det resultat, at de vejer to kilo mere end før, når de er færdige. Herunder kan du få nogle tips til, hvordan du kan gøre det lettere for dig selv at spise sundere, så du kan blive en sundere og – måske – slankere version af dig selv.

 

Tilføj grøntsager til hvert måltid

Det første tip er, at du skal sørge for at tilføje grøntsager til ethvert måltid. Grøntsager indeholder utrolig mange gode fibre, gode kulhydrater og en hel masse forskellige mineraler og vitaminer, som er vigtige for din krop. Hvis du sørger for at tilføje grøntsager til alle dine måltider, vil du automatisk få mere af det gode ind i din krop. Forhåbentlig vil du også spise mindre usundt. Hvis du eksempelvis får en lækker pasta med flødesauce – med grøntsager til – vil du automatisk spise mindre af pastaen, fordi du også bliver mættet af grøntsagerne. Således kan du nemt gøre det lettere for dig selv at spise mindre af det ”usunde” og mere af det sunde. Du kan vælge de grøntsager, som du har lyst til. Du kan spise dem som en del af dit måltid eller ved siden af som en snack, inden du indtager måltidet.

 

Drik vand, før du spiser

Rigtig mange har en tendens til at overspise, hvis de får noget mad, der smager dejligt. Mange spiser, til de er så mætte, at de må knappe bukserne op eller lægge sig på sofaen. Hvis du har en tendens til dette, kan du forsøge at drikke et glas vand umiddelbart inden hvert måltid. Vand er rigtigt sundt, fordi det er yderst nødvendigt for kroppen. Vandet kan være med til at stilne følelsen af sult, så du ikke kommer til at spise alt for meget, så du bliver utilpas. Det er også en rigtig god idé generelt at drikke en masse vand i løbet af dagen, fordi det er rigtigt sundt for kroppen og væskebalancen.

 

Spis langsommere

Igen handler det om, at du skal forsøge at mærke, hvornår du er mæt. Det kan være en del lettere, hvis du spiser langsommere. Har du nogensinde prøvet at spise din mad for hurtigt, hvorefter du er blevet ramt af en ubehagelig mæthedsfølelse? Det sker, fordi kroppen ikke kan følge med. Hvis du spiser langsommere, giver du kroppen en chance for at følge med og sende et signal til dig, når du er mæt. Det handler altså i virkeligheden om, at du skal lytte til din krop. Det bliver bare lettere for dig at forstå, hvad den fortæller dig, hvis du spiser maden langsommere.

 

Dyrk motion for hurtigere resultat

Kosten spiller en rigtig stor del af vores generelle sundhed. Du kan læse meget mere om en sund kost her, hvis du har lyst til at vide mere om, hvordan du kan spise sundere for at blive sundere og slankere. I virkeligheden handler det om, at du skal være i kalorieunderskud, hvis du vil tabe dig. Det er lettere at komme i kalorieunderskud, hvorved du kan tabe dig lidt hurtigere, hvis du dyrker motion. Så længe, at du er i kalorieunderskud, er det i realiteten ligegyldigt, hvordan dine spisevaner er. Dog hjælper du din krop til at blive sundere, hvis du fylder den med sundere ting. Det kan være ligeså svært at begynde at dyrke motion, som det kan være at begynde at spise sundere. Du skal derfor starte i det små og gøre det i dit tempo. En gåtur er også en slags motion, skal du huske.

Skriv en kommentar

Din mailadresse bliver ikke offentliggjort.