Thoughts for Food

Sådan spiser du sundere i hverdagen

Dette indhold er sponsoreret

De fleste af os ønsker at leve så sundt så muligt, således vi passer godt på vores helbred. Her er en sund kost et must. Selvom vi alle stort set har et ønske om at spise sundt hver dag – så er det altså langt fra, at ønsket bliver realiseret. Hverdagens daglige trummerum med arbejde, børnepasning, rengøring, indkøb, madlavning osv. gør, at vi til tider springer til de lette løsninger.

Typisk er de lette løsninger ikke de sundeste, og dette er synd. Hvis du har et ønske om at spise sundere i din hverdag, kan du med disse fire tips forbedre dine spisevaner.

Sørg for at planlægge dine måltider

For ikke at ty til de usunde og nemme løsninger gælder det om at planlægge dine måltider. Planen skal passe ind i din hverdag, og derfor skal den være praktisk. Det er forskelligt fra person til person, hvad der fungerer for den enkelte. Dog er der nogle grundprincipper, som hjælper med planlægningen.

Du kan med fordel bestille leveringer lige til døren. Hermed slipper du for indkøb selv, og du har i stedet sund mad til rådighed på nem vis. Måltidskasser, færdiglavet mad, frugt og nødder leveret til døren er gode valg her. Især nødder leveret til døren er oplagt at vælge, da du herigennem altid har adgang til sunde snacks. Med nødder leveret til døren kan du derfor altid stille den lille sult, når den kommer snigende.

Sæt pris på sulten – men sult ikke dig selv

Det gælder om at finde en hårfin balance mellem at være sulten og mæt. Dog har vi danskere en tendens til at putte mad i munden, så snart sulten melder sin ankomst. Det er vigtigt at huske på, at det ikke er farligt at være sulten. Faktisk er sult blandt de allerbedste krydderier – enhver form for mad vil nemlig blive de skønneste mundfulde mad efterfølgende.

Du skal midlertidigt ikke direkte sulte dig selv. Hvis du f.eks. kun spiser en til to gange dagligt, vil din krop gå i en form for dvale. Her indtræffer en ond spiral, hvor trangen til fedt og sødt opstår for at vække din krop op igen. Resultatet er kun, at din krop vågner kortvarigt, hvorefter den igen går i dvale.

Spis jævnligt med fire til seks måltider dagligt

For at undgå en dvaletilstand i din krop gælder det altså om at spise jævnligt. Du får mest energi ved at spise fire til seks måltider om dagen, der alle består af næringsholdig mad. Sørg for at indtage tre hovedmåltider og lad de resterende en til tre måltider være mellemmåltider. Dette giver dig et stabilt blodsukker og energi til hele dagen.

Når du skal tilberede hovedmåltiderne, er det en fordel at have det helt rette køkkenudstyr. Uden dette bliver det en sur og bøvlet opgave at lave mad, hvilket er demotiverende. Lad derfor køkkenskufferne bugne af skarpe japanske knive, gode gryder samt pander og lignende. Dette gør det til en leg at stå i køkkenet og kan motivere dig til at lave sundere mad.

Kommentarer er slået fra.