Thoughts for Food

Sådan holder du dig sund og frisk

0

Vil du have en sprudlende udstråling og holde dig frisk, så er det vigtigt, at du tænker på, hvad du kan gøre for at leve sundt – eller sundere. Det er hverken kedeligt eller besværligt at tænke i de sunde baner. Det handler om, at du få implementeret nogle vaner. Vaner, du kan holde, og som du ikke føler er en byrde eller gør dig sur og får dig til at føle dig begrænset. Der findes rigtig mange råd, der kan hjælpe dig med at optimere dine hverdagsvaner. Inden du giver helt op ved tanken om, at du skal omlægge en hel masse af dine nuværende rutiner, kan du her læse nogle simple råd til, hvordan du kan skrue op for sundheden på en nem og sjov måde.

Spis 600 gram frugt og grønt om dagen

Du har sikkert hørt det før, og det er ikke uden grund, at Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du spiser 600 gram frugt og grønt om dagen. Heraf skal mindst 200 gram være grove grøntsager såsom broccoli, blomkål, gulerødder og hvidkål. Grove grøntsager er nemlig fulde af fibre, som holder dig mæt i længere tid. De resterende 400 gram kan for eksempel fordeles på et æble, en appelsin, 100 gram tomater og en halv agurk at gnave, da hvert stykke frugt tæller som 100 gram. For at sikre dig at du når op på den daglige ’dosis’ og for at gøre det så nemt for dig som muligt, kan du et par gange i ugen sætte tid af til lidt snittearbejde og fylde 600 gram af din yndlingsfrugt og -grønt i lufttætte bokse. Så kan du hurtigt tage en boks med i madpakken eller gå og snacke derfra, når den lille sult melder sig.

Bevæg dig minimum 30 minutter om dagen

Den måde, vores samfund bliver indrettet på i dag, bridrager i stigende grad til en øget inaktivitet blandt danskerne. Det kommer blandt andet til udtryk gennem, at vi lever i en tid, hvor flere og flere sidder ned, mens de arbejder. Dette har den negative effekt, at befolkningens BMIgenerelt har en tendens til at være for højt. Et af de bedste midler –hvis ikke det bedste redskab – mod et for højt BMI-tal er motion. Det anbefales, at voksne dagligt rører sig 30 minutter, mens børn skal være fysisk aktive mindst 60 minutter om dagen – det kan eksempelvis være cykling til og fra arbejde eller skole, en rask gåtur eller en løbetur morgen eller aften, en fodboldkamp, en tur i fitnesscentret, eller hvad, du synes, der er sjovt. Det vigtigste er, at du får dig rørt. Det sætter nemlig dine muskler på arbejde, hvilket giver dig en sund holdning og holder kroppen ved lige. En anden måde, du kan hjælpe din sundhed lidt på vej, er ved at foretage nogle små justeringer i din dagligdag. Tag trappen i stedet for elevatoren. Parkér bilen lidt længere væk. Stå af et busstoppested før og gå resten af vejen. Tænker du på at bevæge dig, og husker du samtidig på at spise dine 600 gram grønt dagligt, har du gode chancer for at holde dig frisk.

Få nok søvn

Selvom du lige er blevet rådet til at tænke på mere motion, er det også vigtigt, at du husker at hvile dig. En god nats søvn er central, når det handler om at holde dig sund og rask og øge dit velvære. Det er ikke farligt at sove for lidt i en kort periode, men hvis du har haft en dårlig søvnkvalitet i flere uger eller måske endda måneder, kan det påvirke dit helbred yderst negativt. Blandt andet kan dit immunforsvar svækkes, dit stressniveau kan øges, og der er risiko for forhøjet blodtryk. Søvn er vigtigt, da der under din søvn foregår en masse processer, som er essentielle for dit helbred. Søvn kan du se som den menneskelige oplader. Søvnen søger for, at du er klar til næste dag og kan holde humøret oppe, at dit kropsvæv genopbygges, at du restituerer optimalt, og at din hukommelse er i topform. Da søvn reducerer kortisolniveauet, der regulerer din appetit, kan mere og bedre søvn have en effekt i forhold til at forebygge overvægt.

Skriv en kommentar

Din mailadresse bliver ikke offentliggjort.