Thoughts for Food

Sådan får du plads til fest i kalorieregnskabet

0

Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de hjemmesider, der linkes til.

Forsøger du ihærdigt at holde den slanke linje med en sund kost? Så ved du også, at det kan være svært, når det bliver weekend, og du er inviteret til fest. Når vi danskere skal hygge og feste, er det ofte forbundet med god mad ad libitum. Kød, kartofler, sovs og dessert er klassikere på menuen, når du bliver indbudt til fest – og den gode mad suppleres ofte af vin, øl eller drinks. Med andre ord er gæstemad ofte tung mad med mange kalorier. Hvis du ikke er bevidst om, hvordan du spiser, kan en festlig weekend ses på badevægten. Herunder finder du derfor tips til, hvordan du kan få plads til fest, når du gerne vil holde den slanke linje.

Forbered hjemmefra, hvor meget du vil spise

Når vi tropper op til fest, bliver vi ofte overvældet af den lækre mad, der bliver serveret. Vi føler trang til at smage på det hele, og vi vil helst ikke virke uhøflige ved at takke nej til noget. Hjerteforeningen anbefaler, at vi planlægger hjemmefra, hvor meget vi vil spise. Når du beslutter dig på forhånd, er der nemlig større sandsynlighed for, at du kan begrænse mængden af mad, du spiser til festen. Lav for eksempel en aftale med dig selv om, at du kun spiser én portion, fylder tallerkenen godt op med salat og kun tager en lille portion dessert. På den måde siger du ikke nej til noget, men er bevidst om at spise mindre mængder og mere af den sunde mad.

Spar kalorier op i løbet af dagen

Det næste tip handler om at gøre plads til en festlig aften i kalorieregnskabet. I sidste ende holder du dig nemlig slank ved ikke at indtage flere kalorier, end du forbrænder. Det er også en god idé at have en badevægt, så du kan tjekke, når weekenden er omme, om du har forspist dig. Der findes for eksempel badevægte, som kan måle fedtprocent, muskelvægt, kropsvæske og knoglevægt.

Når du på forhånd ved, at aftenen står i festens tegn, kan du spare på kalorierne i løbet af dagen. Spis få og lette måltider som for eksempel skyr med bær til morgenmad og en omelet med grøntsager til frokost. På den måde får du overskud på kaloriekontoen og har plads til lidt mere af den lækre mad.

Drik øl i stedet for vin

Hvis du som mange af os danskere nyder at drikke vin eller øl til maden, når du er til fest, så vær opmærksom på, at alkohol indeholder rigtig mange kalorier. Der er for eksempel omkring 134 kalorier i et glas rødvin og 125 kalorier i en pilsner. Der er lavet studier, som viser, at når man drikker vin til maden frem for øl, har man også en tendens til at spise mere. Det kan skyldes, at vi på grund af vinens højere promille hurtigere bliver berusede. Det påvirker vores dømmekraft og gør os mere tilbøjelige til at spise mere. Derfor er øl et bedre valg i det samlede regnskab.

Skriv en kommentar

Din mailadresse bliver ikke offentliggjort.