Thoughts for Food

Sådan forbedrer du din nattesøvn

Dette indhold er sponsoreret.

Vi har altid fået at vide, at otte timers søvn dagligt er tilstrækkeligt. Det er – i og for sig – også sandt. Alligevel er der alt for mange mennesker, der tror, at de kan klare sig med fire til seks timer i drømmeland hver nat. Men vidste du, at hjernen og kroppen – under nattesøvnen – bearbejder dagens mange udfordringer og lærdomme? At det er under nattesøvnen, at dine muskler repareres på efter en hård træning? Hvad mange ikke overvejer er, at også kvaliteten af din nattesøvn spiller en uhyre stor rolle. I denne artikel vil vi se på et par grundlæggende tips og tricks til, hvordan du nemt og enkelt kan forbedre din nattesøvn. 

Elementer at have styr på

Det er nærliggende at starte der, hvor det hele foregår – i sengen. Der er mange kontinentalsenge at vælge imellem, men denne type af senge – med tre ”lag” – er bedst for kroppen. Det skal nemlig føles rart, for kroppen skal kunne slappe af. Det gælder både for børn og voksne, og derfor er det et stort plus med ordentligt sengetøj. Noget baby sengetøj økologisk er et sikkert valg, for hermed bliver du omfavnet af blødt materiale, der ikke irriterer huden. 

Huskeregler, der forbedrer kvaliteten

Når der er styr på udstyret, er det essentielt at kigge på andre faktorer, der hver især forbedrer og påvirker søvnen. For at falde i søvn skal kroppen faktisk have mulighed for at afgive varme. Dette kan du let hjælpe kroppen med ved at skrue ned for temperaturen i dit soveværelse. Eksperter mener, at en temperatur på 18 grader er ideel for din nattesøvn.

En god søvn er også en uforstyrret søvn uden larm. Og selvom du har lukkede øjne, reagerer de stadig på lys. For at undgå at blive vækket af lys udefra kan du derfor investere i mørklægningsgardiner, der holder dit soveværelse helt mørkt. En sidste vigtig faktor for god nattesøvn er melatonin. Det er et søvnhormon, der produceres i kroppen i løbet af dagen. For enkelthedens skyld vækkes kroppen af sollys, mens produktionen af melatonin fremmes, når det er mørkt. Dette kan overføres til mørk belysning. 

Hvorfor er det vigtigt at vide? Jo, det er det, fordi vi lever med et hav af skærme i dagens samfund. Skærme, der alle sammen udstråler såkaldt blåt lys, hvilket hæmmer kroppens naturlige produktion af søvnhormonet melatonin. En huskeregel er da at slukke for det blå lys to timer, før du skal sove. Gør i stedet noget, der beroliger din krop. Læs en bog eller gå en tur. Hvad end der behager dig bedst. Det vil din søvn takke dig for.

Kommentarer er slået fra.