Thoughts for Food

Gode råd til en bedre nattesøvn

Sponsoreret indhold

En god nattesøvn er essentiel for dit velvære. Vores nattesøvn påvirker blandt andet vores stressniveau, humør og koncentrationsevne. Med en god nats søvn vil du føle mere velvære og samtidigt være i stand til bedre at kunne koncentrere dig på studie eller arbejde. Samtidigt vil en optimal nattesøvn være med til minimere risikoen for stress og andre helbredssygdomme. Det er derfor vigtigt at sikre dig, at du får sovet godt og nok timer.

Flere døjer med søvnproblemer, og vi vil derfor give dig nogle tips til at kunne forbedre din nattesøvn. Små ændringer kan være med til at hjælpe dig med at falde i søvn og sove bedre. Hvis du døjer med kronisk søvnbesvær over tid, vil vi selvfølgelig anbefale, at du søger lægehjælp.

En god seng, hovedpude og dyne

Voksne har brug for mellem 7-9 timers søvn, hvilket for nogle kan lyde som meget at skulle passe ind i en ellers travl livsstil. Fordi vi bruger så mange timer i vores seng, er kvaliteten på seng og sengetilbehør langt fra ubetydelig.

En god hovedpude er essentiel for at vi ligger behageligt. Der findes puder som understøtter forskellige behov, og de ergonomiske Tempur hovedpuder er de seneste år blevet et populært valg. Tempur-hovedpuderne er designet, så de følger rygsøjlens naturlige kurve, og så de støtter hoved, nakke og skuldre, så du får en komfortabel nattesøvn.

Hvis du for eksempel har rygproblemer, kan du også få madrasser, som kan være med til at understøtte din ryg på bedst mulig måde. Det er derfor vigtigt at vælge en madras og sengetype, som passer til dine behov. I dag findes der mange forskellige typer på markedet, så det er værd at undersøge mulighederne.

Det kan også være fornuftigt at undersøge de forskellige typer af dyner. Det er meget individuelt, hvilken type dyne folk finder mest behagelig.

Ved at vælge en god seng, med eksempelvis en tempur-hovedpude og en god dyne, kan man opnå en forbedret nattesøvn.

Undgå lys fra mobil og computer, inden du skal sove

Du har sikkert hørt det før, men flere undersøgelser viser, at der er en sammenhæng mellem at tjekke sin mobil inden sengetid, og hvor dårligt og uroligt man sover. Det vides ikke præcis, hvordan det blålige lys fra telefonen påvirker os, men mange forskere er enige om, at det ikke har en positiv indflydelse på vores nattesøvn.

Det er derfor en god idé at lægge mobilen fra sig nogle timer inden sengetid. En rigtig god erstatning for mobilen er en bog, som du kan læse i inden sengetid, hvis du har brug for lidt underholdning, inden du skal sove. Det kan også være en god idé at lave nogle mindfulness-øvelser eller at meditere inden sengetid.

Hvis du er ny på området, findes der en masse information og øvelser på nettet, som du kan prøve. At praktisere mindfulness eller meditation er en rigtig god modvægt til en travl og hektisk hverdag. Det er også en måde at koble af og få kroppen til at slappe af. Rigtig mange har svært ved at falde til ro ved sengetid, og i den forbindelse kan mindfulness-øvelser eller meditation være nogle gode værktøjer.

Kommentarer er slået fra.