Thoughts for Food

Derfor er gurkemeje en superhelt i din madlavning

0

Den knoldede rod med navnet gurkemeje er en urt, som er i familie med ingefær. Gurkemeje er et meget anvendt krydderi i lande som Indien, hvor roden blandt andet indgår i blandingskrydderiet karry og bruges som naturmedicin. Herhjemme er gurkemejeroden inden for madlavning stadig en forholdsvis ny trend. Den er blevet vældig populær i løbet af de sidste par år og er ovenikøbet udnævnt til en af de såkaldte superfoods. 

Superfood er betegnelsen for madvarer som blåbær, ingefær eller gurkemeje, som er råvarer, der er tætpakket med gode mikronæringsstoffer som antioxidanter, vitaminer og mineraler. Men hvad er så specielt ved den lille knoldede fætter? Det gør vi dig klogere på her i artiklen.

Gurkemeje er en stærk antioxidant

Curcumin er det aktive stof i gurkemeje. Det er en stærk antioxidant, som blandt andet har vist sig at have en antiinflammatorisk effekt. Derfor kan roden hjælpe på forskellige betændelsestilstande i kroppen som for eksempel gigt. Døjer du med skinnebensbetændelse, kan du også prøve at inkludere gurkemeje i din madlavning – der er god sandsynlighed for, at mirakelroden vil lindre dine ømme stænger.

Den værdifulde antioxidant i gurkemeje styrker også din hud ved at beskytte dine hudceller mod frie radikaler, og roden kan ovenikøbet dæmpe irritation og rødmen. Spiser du gurkemeje regelmæssigt, vil du højst sandsynligt også opnå en flot glød i ansigtet. For at opnå de gode effekter skal du gerne spise gurkemeje hver dag. Heldigvis er roden nem at bruge i madlavning.

Gurkemeje er nem at bruge i madlavning

Når du hører, at gurkemeje er i familie med ingefær, tænker du måske, at den kan være svær at få brugt i madlavningen. Ingefær er jo ret kras i smagen, og tilføjer man en anelse for meget, brænder det i hele svælget. Det skal du ikke frygte for med gurkemeje. Selvom de to rødder er i familie, er gurkemeje meget mildere i smagen. Det er blandt andet også derfor, at roden ofte blandes med andre krydderier, for eksempel når man laver karry. Du kan altså sagtens bruge gurkemeje i madlavningen, uden at det bliver for kras. Du kan både bruge den i gryderetter, smoothies, shots og alt derimellem. Hvis du gerne vil inkludere superfoods i din madlavning, er den orangegule rod derfor et godt sted at begynde.

Udover alle de gode egenskaber ved gurkemeje giver den også maden en flot, orangegul farve og kan pifte ethvert måltid op. Man skal ikke undervurdere, hvor vigtig madens udtryk er for smagen. Vi smager faktisk med alle vores sanser – også synssansen. 

Gurkemeje reducerer risikoen for kræft

Studier indikerer, at den orangegule rod kan være med til at forebygge kræft og forbedre prognoserne, hvis man først er blevet ramt af kræft. Curcumin, som er det gavnlige stof i gurkemeje, kan blandt andet modvirke den skadelige effekt af forskellige kræftfremkaldende stoffer, hæmme kræftcellers vækst og sætte skub i den proces, der gør, at kræftceller går til grunde ved at slå sig selv ihjel (apoptose). Der er altså mange gode grunde til, at den knoldede mirakelrod er lidt af en superhelt, som du bør inkludere i din mad.

Skriv en kommentar

Din mailadresse bliver ikke offentliggjort.